Crita Wayang migunakake basa Ngoko Alus lan Krama Alus : Anoman Duta
Crita Wayang migunakake basa Ngoko Alus
Anoman Duta
Anoman rewanda seta
minangka dutaning Prabu Rama kang diutus supaya golek sisik melik ana ngendi
papane Dewi Sinta sawise didhusta dening Rahwana. Miturut pawarta saka Jathayu,
Dewi Sinta kadhusta dening Rahwana lan digawa menyang nagara Alengka. Anoman
iku sawijining rewanda kang wulune sarwa pethak, putra saka Dewi Anjani lan
Dewa Bayu, mula dheweke sekti mandraguna.
Anggone
njujug menyang Alengka, Anoman mabur ing gegana lan bisa nyabrang samudra.
Sawise tekan negara Alengka, Anoman banjur tumuju ing Taman Asoka. Ing
sajroning taman, Dewi Sinta katon nandhang sungkawa, amarga tansah kelingan
marang sang garwa yaiku Prabu Rama. Anoman banjur manggihi Dewi Sinta lan
kandha menawa dheweke dhutaning Prabu Rama. Anoman banjur ngaturake kalpika
sotya ludira.
Dewi
Sinta bungah banget lan maringake susuk kondhene marang Anoman minangka
pratandha menawa piyambake tansah ngantu-antu rawuhe sang garwa, yaiku Prabu
Rama. Nalika lagi wawan pangandikan bab kahanane Prabu Rama, dumadakan konangan
dening para prajurit Alengka. Anoman banjur kapikut dening Raden Indrajit
(putrane Prabu Rahwana), banjur disowanake marang Prabu Rahwana.
Anoman
banjur kackrek lan dilarak ngadhep ing ngarsane nata Alengka. Anoman arep
dipidana mati. Buntute arep dicelupake lenga liyun banjur diobong. Sinta krungu
kabar mau banjur dedonga marang Dewa Latu supaya Anoman ora diobong. Buntute
Anoman dadi obor mubyar-mubyar. Rewanda seta Anoman banjur mlumpat nyangkrik
ing sandhuwure payon, karo ngobat-abitke buntute. Ora suwe payone kraton
kobong, banjur mremen tekan wewangunan liyane. Latu mulad-mulad ngentekake
barang-barang liyane. Kraton Alengka dadi karang abang, dadi segara geni. Dene
Anoman waras-wiris seger meger-meger ora kobong, ndedel ing angkasa banjur
ngleyang mudhun njegur pinggire samudra.
Ramawijaya
ngaturake panuwun marang Anoman awit saking pambiyantune. Sawise nagara Alengka
dadi karang abang, nata Alengka iya Rahwana nglumpukake para pandhegane perang.
Wose rembug arep mbelani rajane ngadhepi mungsuh. Nanging ana siji sing ora
setuju, yaiku Gunawan Wibisana adhine
Rahwana. Gunawan Wibisana satriya kang luhur ing budi, piyambake ora nyetujoni
anane perang. Perang mesthi gawe kurban, ngundang bebaya. Perang bisa ngrusak
katentreman lan keslametane sesama. Apa maneh wis cetha yen kangmase dhewe wis
nyolong Dewi Sinta. Rahwana iku dursila, angkara murka, ngrebut hake wong liya.
Sinta kuwi hake Ramawijaya, mula kudu dibalekake marang Rama. Kuwi sajatine
adil lan bener.
Mireng
pratelane Gunawan Wibisana, Rahwana nesu, nguman-uman adhine. Wibisana dianggep
meri. Nanging Wibisana tetep ora nyetujoni tumindake kangmase. Wusana, negara
Alengka ditinggal, banjur marani lan nyengkuyung Ramawijaya. Gunawan Wibisana
mbelani sing adil, mbelani sing bener.
(Kapethik
saka maneka sumber kanthi owah-owahan)
Basa Ngoko Alus
Teks crita wayang kasebut
migunakake basa Ngoko Alus,awit kabeh tembunge ngoko nanging wis kacampuran
tembung krama inggil. Tembung krama inggil ora dingo awake dhewe nanging kanggo
wong sing diajak omongan. Senajan basa ngoko alus luwih ngajeni tinimbang ngoko
lugu nanging durung trep menawa digunakake kagem wong sepuh. Basa ngoko alus
dianggep kurang alus, isih dianggep kasar/kurang ngurmati.
Titikane
basa ngoko alus:
- Kabeh tembunge ngoko nanging wis kacampuran tembung krama alus.
- Digunakake
dening wong kang umure luwih enom marang wong sepuh.
- Dinggo
ngurmati wong sepuh nalika dicritakake kahanane marang wong liya
- Tembung
kriyane krama, entuk panambang ngoko. Contone: kagungane, garwane,
tidake,putrane, piyambake, diasta, diunjuk, didhahar, lly
- Tinimbang basa ngoko lugu, basa
ngoko alus iki wis luwih ngajeni tumrape wong sepuh.
Pitakonan
lan Wangsulan nganggo basa Ngoko Alus:
- Sapa paraga Anoman kuwi?
Wangsulan: Anoman yaiku kethek putih kang sekti mandraguna putrane Dewi Anjani lan Dewa Bayu.
- Anoman dadi dhutane Rama lan oleh jejibahan apa?
Wangsulan: Anoman kautus dening Raden Rama golek sisik melik kahanane Sinta ana Alengka.
- Sawise
didhusta dening Rahwana, Dewi Sinta banjur dipapanake ana ngendi?
Wangsulan: Dewi Sinta sawise didhusta Rahwana banjur dipapanake ana taman Asoka.
- Apa
sebabe Dewi Sinta tansah nandhang sungkawa (susah/sedhih)?
Wangsulan: Dewi Sinta tansah sedhih amarga tansah kelingan marang garwane yaiku Raden Rama.
- Sapa
kang kasil mikut Anoman nalika atur pangandikan karo Dewi Sinta?
Wangsulan: Sing mikut Anoman yaiku Raden Indrajit, putrane Prabu Rakwana.
Cita Wayang migunakake basa Krama Alus
Anoman Dhuta
Anoman rewanda seta
minangka dutanipun Prabu Rama ingkang dipunutus supados pados sisik melik
wonten pundi papanipun Dewi Sinta sasampunipun dipundhusta dening Rahwana.
Miturut pawartos saking Jathayu, Dewi Sinta kadhusta dening Rahwana lan dipunbekta
dhateng nagari Alengka. Anoman punika satunggaling rewanda ingkang wulunipun
sarwa pethak, putra saking Dewi Anjani kaliyan Dewa Bayu, mila piyambake sekti
mandraguna.
Anggonipun
njujug dhateng Alengka, Anoman mabur wonten ing gegana kaliyan saged nyabrang
samudra. Sasampunipun dugi nagari Alengka, Anoman lajeng tumuju ing Taman
Asoka. Ing salebeting taman, Dewi Sinta ketingal nandhang sungkawa, amargi
tansah kelingan dhateng sang garwa inggih punika Prabu Rama. Anoman lajeng
manggihi Dewi Sinta lan ngendika menawi piyambake dhutanipun Prabu Rama. Anoman
lajeng ngaturaken kalpika sotya ludira.
Dewi
Sinta bingah banget lan maringake susuk kondhene dhateng Anoman minangka
pratandha menawi piyambake tansah ngantu-antu rawuhipun sang garwa, inggih
punika Prabu Rama. Nalika saweg wawan pangandikan bab kawontenanipun Prabu
Rama, dumadakan kadenangan dening para prajurit Alengka. Anoman lajeng kapikut
dening Raden Indrajit (putranipun Prabu Rahwana), lajeng dipunsowanaken dhateng
Prabu Rahwana.
Anoman
lajeng kacekrek lan dipunlarak ngadhep ing ngarsanipun nata Alengka. Anoman
badhe dipunpidana pejah. Buntute badhe dipuncelupaken lisah patra lajeng
kabesmi. Sinta mireng pawarta kala wau lajeng dedonga dhateng Dewa Latu supados
Anoman boten dibesmi. Buntutipun Anoman dados obor mubyar-mubyar. Rewanda seta
Anoman lajeng mlumpat nyangkrik wonten ing sanginggilipun payon, kalih
ngobat-abitken buntutipun. Boten dangu payonipun kraton kobong, lajeng mremen
dumugi wewangunan sanesipun. Latu mulad-mulad nelasaken barang-barang
sanesipun. Kraton Alengka dados karang abrit, dados seganten latu. Dene Anoman
waras-wiris seger meger-meger boten kabesmi, ndedel ing angkasa lajeng ngleyang
mandhap njegur sapinggiripun samudra.
Ramawijaya
ngaturaken panuwun dhateng Anoman awit saking pambiyantunipun. Sasampunipun
nagara Alengka dadod karang latu, nata Alengka inggih Rahwana nglempakaken para
pandheganing perang. Wosipun rembug badhe mbelani rajanipun ngadhepi mungsuh.
Nanging wonten salah satunggaling ingkang boten serujuk, inggih punika
Gunawan Wibisana rayinipun Rahwana.
Gunawan Wibisana satriya ingkang luhur ing budi, piyambakipun boten nyarujuki wontenipun perang. Perang
temtu damel kurban, ngundang bebaya. Perang saged ngrisak katentreman lan
kewilujenganipun sesami. Punapa malih sampun cetha menawi kangmasipun peyambak
sampun dhusta Dewi Sinta. Rahwana punika watakipun dursila, angkara murka,
ngrebat hakipun tiyang sanes. Sinta punika hakipun Ramawijaya, mila kedah
dipunwangsulaken dhateng Rama. Punika sajatosipun adil kaliyan leres.
Mireng
pratelanipun Gunawan Wibisana, Rahwana duka, nguman-uman rayinipun. Wibisana
dipunanggep meri. Nanging Wibisana tetep boten nyarujuki tumindakipun
kangmasipun. Wusana, negari Alengka dipuntinggal, lajeng murugi lan nyengkuyung
Ramawijaya. Gunawan Wibisana mbelani ingkang adil, mbelani ingkang leres.
(Kapethik
sakig maneka sumber kanthi ewah-ewahan)
Basa Krama Alus:
Teks Cita Wayang kasebat
migunakaken basa krama alus awit
sedaya tembungipun mawi basa krama lan taksih kacampuran tembung krama inggil
tumrap ingkang dipunajak gineman. Basa krama alus menika wonten ing tataranipun
utawi undha-usukipun basa, urutan paling inggil. Basa ingkang langkung ngajeni
mliginipun dhateng tiyang sepuh.
Titikanipun basa krama alus
antawisipun :
- Tembung-tembungipun
migunakaken basa krama alus
- Kacampuran
tembung krama inggil tumrap tiyang sanes ingkang dipunurmati amargi langkung
sepuh/kagungan drajad ingkang inggil.
- Migunakaken
panambang krama, kados ta (dipun, ipun, nipun, lan sanes-sanesipun.
Pitakonan lan Wangsulan nganggo basa Krama Alus:
- Anoman kapatrapan paukuman punapa
saking Prabu Rahwana?
Wangsulan: Anoman pikantuk paukuman badhe kapidana pejah.
- Punapa
ingkang dipunaturaken Anoman dhumateng Dewi Sinta?
Wangsulan: Anoman matur menawi piyambake dados dhutanipun Prabu Rama.
- Kados
pundi pungkasanipun cariyos lakon, “Anoman Dhuta”, punika”
Wangsulan: Pungkasanipun cariyos, Anoman saged ucul saking paukumanipun Prabu Rahwana lajeng damel kraton Alengka dados karang abrit. Anoman waras slamet anggenipun mitulungi Sinta.
- Sinten
paraga Gunawan Wibisana punika?
Wangsulan: Gunawan Wibisana inggih punika rayinipun Prabu Rahwana ingkang tindak tandukipun sae, satriya luhuring budi, kendel mbelani ingkang adil lan leres.
- Pitutur
luhur/amanat punapa ingkang saged kapethik saking cariyos wayang, “Anoman
Dhuta”?
Wangsulan:
a. Boten
pareng tumindak culika, ngrebat barang ingkang sanes hakipun, punapa malih
punika garwanipun tiyang sanes.
b. Menawi
kaparingan tugas/tanggungjawab punika enggal dipunlampahi, sinaosa awrat
anggenipun nglampahi.
c. Sinaosa
ngalami kedadosan ingkang damel sisah nanging tetep saged njagi badan lan tansah ndedonga supados dipunparingi kiyat
lan enggal luwar saking bebaya.
d. Becike
kita kendel tumindak ingkang leres kangge mbiyantu tiyang sanes ingkang saweg
nandhang sisah/ ngadhepi prekawis.
e. Tansah
ndedonga marang Pengeran nalika ngadhepi prekawis ageng/alit.
f. Sageda
males kabecikan dhateng tiyang ingkang sampun paring piyulungan dhateng kita.
Ampun kesupen ngaturaken agunging panuwun.
g. Sinaosa
kaliyan sedherek/kanca menawi superep tumindakipun boten leres, kedah kita
emutaken supados boten kebablasen tumindak ala.
h. Prayoginipun
kita saged mbedakaken antawis tumindak awon lan tumindak sae, adil lan sawenang-wenang,
boten pareng namung ela-elu kemawon.
Tanggapan/Komentar saben paragraf:
1.
Anoman
rewanda seta minangka dutaning Prabu Rama kang dikongkon supaya golek sisik
melik ana ngendi papane Dewi Sinta sawise diculik dening Rahwana. Miturut kabar
saka Jathayu, Dewi Sinta kadhusta dening Rahwana lan digawa menyang nagara
Alengka. Anoman iku sawijining rewanda kang wulune sarwa pethak, anak saka Dewi
Anjani lan Dewa Bayu, mula dheweke sekti mandraguna.
Tanggapan: Kula sarujuk sanget kaliyan Raden Rama ingkang sampun milih Anoman
minangka dhuta, kangge madosi papan dunungipun Dewi Sinta, jalaran Anoman
menika sekti mandraguna, saged mrantasi damel caos pitulungan.
2.
Anggone
njujug menyang Alengka, Anoman mabur ing gegana lan bisa nyabrang samudra.
Sawise tekan negara Alengka, Anoman banjur tumuju ing Taman Asoka. Ing
sajroning taman, Dewi Sinta katon nandhang sedhih, amarga tansah kelingan
marang sang garwa yaiku Prabu Rama. Anoman banjur nemoni Dewi Sinta lan kandha
menawa dheweke dhutaning Prabu Rama. Anoman banjur menehake kalpika sotya
ludira.
Tanggapan:
Kula
sarujuk dhateng Anoman ingkang lajeng njujug dhateng taman, papanipun Dewi
Sinta, lan ngaturaken kalpika sotya ludira
saderengipun kadenangan Indrajit.
3.
Dewi
Sinta bungah banget lan menehake susuk kondhene marang Anoman minangka
pratandha menawa dheweke tansah ngenteni tekane bojone, yaiku Prabu Rama.
Nalika lagi wawan pangandikan bab kahanane Prabu Rama, dumadakan konangan
dening para prajurit Alengka. Anoman banjur kapikut dening Raden Indrajit
(putrane Prabu Rahwana), banjur diserahke marang Prabu Rahwana.
Tanggapan:
Kula
Sarujuk kaliyan Dewi Sinta, nalika wonten tiyang ingkang badhe paring
pitulungan ngetingalaken anggenipun bingah, lan enggal paring tandha bilih
kawontenanipun aman lan sae dados boten damel sisah/kuwatos tiyang ingkang
madosi.
4.
Anoman
banjur kacekrek lan dilarak ngadhep ing ngarsane nata Alengka. Anoman arep
dipidana mati. Buntute arep dicelupake lenga liyun banjur diobong. Sinta krungu
kabar mau banjur dedonga marang Dewa Latu supaya Anoman ora diobong. Buntute
Anoman dadi obor mubyar-mubyar. Rewanda seta Anoman banjur mlumpat nyangkrik
ing sandhuwure payon, karo ngobat-abitke buntute. Ora suwe payone kraton
kobong, banjur mremen tekan wewangunan liyane. Latu mulad-mulad ngentekake
barang-barang liyane. Kraton Alengka dadi karang abang, dadi segara geni. Dene
Anoman waras-wiris seger meger-meger ora kobong, ndedel ing angkasa banjur
ngleyang mudhun njegur pinggire samudra.
Tanggapan:
a. Kula
sarujuk kaliyan Anoman, nalika badhe kapatrapan ukuman tetep ikhtiyar kangge
nglawan mengsah ngantos kasil lolos saking bebaya.
b. Kula
sarujuk kaliyan Dewi Sinta ingkang ndongakaken Anoman supados diobong dening
Rahwana.
5.
Ramawijaya
ngucapake panuwun marang Anoman awit saking pambiyantune. Sawise nagara Alengka
dadi karang abang, nata Alengka iya Rahwana nglumpukake para pandhegane perang.
Wose rembug arep mbelani rajane ngadhepi mungsuh. Nanging ana siji sing ora
setuju, yaiku Gunawan Wibisana adhine
Rahwana. Gunawan Wibisana satriya kang luhur ing budi, dheweke ora nyetujoni
anane perang. Perang mesthi gawe kurban, ngundang bebaya. Perang bisa ngrusak
katentreman lan keslametane sesama. Apa maneh wis cetha yen kangmase dhewe wis
nyolong Dewi Sinta. Rahwana iku dursila, angkara murka, ngrebut hake wong liya.
Sinta kuwi hake Ramawijaya, mula kudu dibalekake marang Rama. Kuwi sajatine
adil lan bener.
Tanggapan:
Kula
sarujuk kaliyan Rama ingkang ngaturaken panuwun dhateng Anoman ingkang sampun
mitulungi Sinta.
6.
Krungu
pratelane Gunawan Wibisana, Rahwana nesu, nguman-uman adhine. Wibisana dianggep
meri. Nanging Wibisana tetep ora nyetujoni tumindake kangmase. Wusana, negara
Alengka ditinggal, banjur marani lan nyengkuyung Ramawijaya. Gunawan Wibisana
mbelani sing adil, mbelani sing bener.
Tanggapan:
a. Kula
boten sarujuk kalih Rahwana ingkang gampil duka, saenipun menawi dipunengetaken
sedherek purun mirengaken kaliyan tumindak dhateng kasaenan.
b. Kula
sarujuk kalih Wibisana ingkang ngadhahi watak utama, wanton nebihi tumindak
awon sinaosa kedah benten pamanggih kalih sedherekipun.
Dudutan nganggo basa Krama Alus
Anoman Dhuta
Anoman ingkang
wujudipun kethek nanging bebudenipun luhur, nggadhahi jiwa ksatria, wantun
mbelani bebener saged dados patuladhan para mudha ing jaman samangke. Piyambake
purun ngurbanaken jiwa raganipun kangge numpes kadurakan. Nalika Dewi Sinta
dipundhusta rahwana/Dasamuka, Anoman boten wigah-wigih anggenipun mitulungi
ngantos kasil mbekta Sinta, lajeng kaaturaken Raden Rama. Anoman ugi kasil
mbesmi Kraton Alengka Diraja.
Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.
BalasHapusAlhamdulillah, blog memetribasajawa wis bisa kanggo sinau siswa SMP, mligine kelas IX. Muga-muga olehmu sinau dadi tambah gampang lan lancar, tur ora kangelan maneh. Ayo sing wis padha maca materi ana blog, menehi tanggapan kanthi basa kang apik, ya! Nuwun
BalasHapusKomentar ini telah dihapus oleh pengarang.
BalasHapusSakura Yelise Meara (IX E/28). Blog memetribasajawa iki komplit, tumata, lan olehe maringi penjelasan gampang dipahami.
BalasHapusNajwa Dyah Ravella (IX E-20)
BalasHapusblog memetribasajawa iki tumata, komplit isine, maringi kawigatosan ingkang sae, kawigatosan ingkang komplit, basa ingkang sae lan gampil dipahami.
Syafira Auliya Azzahra /IX-E 32
BalasHapusblog memeteri basa jawa iki nggampangake kanggo sinau, basane kang gampang dingarteni, lan isine pepak banget
Annisa Naila Rizqia / 03
BalasHapusMateri ingkang diparingi gampilkaken kagem sinau, sampun kumplit lan gampil dipahami
Putri Shaina Z (IX E) 24
BalasHapusMateri gampang dimengerti,basane gampang dipahami,lan komplit
Naura Salsabila Firdaus
BalasHapus(IX E/ 22)
Materi crita Anoman Dhuta ing blog iki dijlentrehake kanthi rinci, jelas, lan gampil dipahami, saengga mupangati lan mbiyantu banget anggene nyinau bab crita Anoman Dhuta. Matur nuwun Bu Eko
Balqis Khairunnisa ( IXE/05 )
BalasHapusMateri wonten blog niki gampil dipunmangertosi amargi dipunjelasken sampun cetha.
Idnadha Ghofiya ( IXE/15 )
BalasHapusMateri wonten blog niku sampun lengkap, saged kagem belajar, gampil dipunmangertosi amargi dipunjelasaken kanthi cetha.
Dzakiyah Rafifah Artanti (IXC/11)
BalasHapusMateri blog crita Anoman Dhuta ingkang nyriyosaken kaliyan jangkep saking awal dumugi akhir ngagem basa krama alus lan ngoko alus angsal dipunpahami ingkang sae.Wontenipun materi blog puniki kula angsal mangertosi kagem sinau saha ngertos titik pesen utawi tanggepan saking saben crita anoman dhuta.