Perangane Allur/Setting : Legedha ing Wonosobo
Legedha ing Wonosobo
(Perangane Allur/Setting)
Dening Eko Hastuti
Meh saben wewengkon
(wilayah) nduweni crita legendha dhewe-dhewe kalebu Kabupaten Wonosobo.
Dongengan bab dumadine papan utawa panggonan sumebar ing madyane masyarakat
sakiwa tengene papan kasebut. Kayata, legendha Tlaga Menjer, Mula Bukane Desa
Lamuk, Mula Bukane Desa Pagerotan, Dumadine Kutha Wonosobo, Gunung Sumbing lan
Gunung Sindoro, Asal-Usule Gunung Karang, Tlaga Warna, lan Legendha Tlaga
Merdada, Asal-Usule Umbul Suradilaga, lan liya-liyane.
Tembung Legendha
asale saka basa Latin, legere lan basa
Inggris legend. Legendha tegese
sawijining dongeng kang nyritakake dumadine papan kan wis dianggep kaya
prastawa nyata. Jalaran wis dipercaya yen dongeng mau minangka kededayan sing temenanan
(nyata). Kamangka ora kabeh legendha iku asipat fakta, ana sing mung asipat
imajinatif. Mula legendha banjur duwe tenger/ciri: anonim, kolektif, imajiner,
statis, ngemot piwulang kang bisa dadi patuladhan.
Kanthi mangkono,
legendha nduweni mupangat kang gedhe tumprap siswa lan sapa wae kang gelem
maca/ ngrungokake dongeng mau kanggo nggladhi kapribadhen luhur (Didaktif). Wong
kang bebudene luhur umume uga nduweni moral/akhlak yang becik (Moralitas).
Kanthi maca/ngungokake dongeng, wong kasebut bisa nuladha watak-wantune paraga
kang apik, ora nglakoni watak kang ala. Legendha ana kang ngandhut piwulang
agama kanggo paugeraning wong urip supaya tumindake bener (Religius). Kejaba
ngemot pitutur luhur lan piwulang agama, legendha uga kalebu salah sijine karya
sastra Jawa kang nduweni rasa seni/kaendahan. Senajan dongeng, nanging anggone
ngandharake migunakake basa kang apik, endah (migunakake unen-unen kaya
bebasan, paribasan, saloka, tembung garba, sanepa, lan liya-liyane). Mula
dongeng legendha uga nduweni nilai (estetis), nilai kaendahan basa lan sastra. Legedha
uga bisa dadi srana nglelipur ati. Awit critane narik kawigaten, lucu, aneh,
utawa marakake ati krasa ayem, gawe seneng/bungah (Rekreatif).
Perangane
Alur/Plot:
Ing antarane bab sing
narik kawigaten nalika maca/ngrungokake dongeng legendha yaiku anane alur/plot
sing apik, gawe penasaran sing padha maca. Alur iku dalane crita, utawa
rerangkening kedadeyan kang mbangun crita dadi wutuh. Bisa alure
maju/mundur/campuran. Gumantung olehe ngrakit kedadeyan mau urut apa ora. Upama
urut, kawitan saka orientasi/perkenalan, kompilasi (paraga wiwit ngadhepi
masalah), Klimaks, Anti Kimaks/Resolusi, Panutup/Penyelesaian, apa ora. Yen
urutane urut kaya mau jenenge allur maju. Dene yen perangan/unsure urut nanging
saka pungkasan nembe dicitakake perangan wiwitan, iku allure mundur (Kilas
Balik/Flashback). Alur campuran, menawa perangane alur/plot ora urut saka
wiwitan tekan pungkasan utawa walikane (saka pungkasan nembe wiwitan). Critane
bisa kawitan langsung saka klimaks, paraga lagi ngalami kahanan sing isih
angel/durung ana dalan kanggo ngrampungake.
Istilah liya bab perangane
alur/unsur alur, mangkene:
1.
Pambuka/Perkenalan/Orientasi
: perangane crita kang nepungake paraga, lan nggambarake papan, wektu, sarta swasanane
crita. (Perkenalan tokoh dan penggambaran
setting)
2.
Perkenalan
Masalah/kompilasi : Paraga wiwit ngadhepi masalah
3.
Klimaks/Puncak
Ketegangan: Masalah sing diadhepi paraga lagi gawat, durung ana “jalan keluar”
4.
Anti
Klimaks : Masalah sing diadhepi paraga wiwit kendho jalaran wis ana dalan/cara
kanggo ngatasi.
5.
Panutup/Penyelesaian
: Masalah sing diadhepi paraga wis rampung, bisa happy end (seneng) utawa sad end (sedhih/susah)
Tuladha
Analisis Alur/Plot “Legendha Tlaga Merdada”
1. |
Pambuka |
Resi
Gotama kang mapan ing Pertapan Grastina, kagungan putra kembar, Guwarsa lan
Guwarsi, lan putri kang ayu jenenge Dewi Anjani. Katelu putrine mau padha
guyup rukun lan eman marang sedulure.Ing sawijine dina, Guwarsa lan Guwarsi
mbebedhag ing alas kanggo nyekel kidang kasenengane Dewi Anjani. |
2.
|
Kompilasi |
:
Olehe nyekel kidang oleh gawe, nanging Dewi Anjani ora seneng, malah ora
ngrewes nalika kidang mau diwenehake. Guwarsa lan Guwarsi gumun dene adhine
ora kaya biasane, banjur golek sisik melik kanggo mangerteni apa sebabe.
Bareng ngerti sebabe, jebul adhine lagi seneng dolanan cupu sing ngatonake
cahya kang sumunar ana kamar, Guwarsa lan Guwarsi nembung nyilih ning ora
oleh banjur padha rebutan. |
3. |
Klimaks |
:
Resi Gotama kaget pirsa putrane padha padudon rebutan cupu, banjur ndangu
Dewi Anjani sapa sing maringi cupu kasebut, ning ora wangsulan. Bareng
didhedhes lagi ngaku yen sing maringi ibune, Dewi Windradi. Resi Gotama uga
didhedhes saka ngendi cupu manik Astagina kasebut, nanging tetep ora ngaku.
Resi Gotama jengkel lan duka banget marang garwane. |
4. |
Anti
Klimaks |
:
Dewi Windradi disupata dadi watu. Cupu
diuncalake ing awang-awang Sang Resi gawe sayembara sapa sing bisa nemokake
cupu. Putrane banjur nggoleki tibane cupu. Nalika iku katelune nemokake Tlaga
Merdada kang banyune bening lan ana cahya mencorong saka dhasare Tlaga. |
5. |
Panutup/Penyelesaian |
:
Guwarsa Guwarsi njegur ing tlaga, nalika mentas salin rupa dadi kethek. Dewi
Anjani rupane sing metu wulune jalaran raup banyu tlaga. Putra telu banjur
padha tetangisan ing ngarepe ramane, rumangsa getun lan nyuwun ngapura. |
Komentar
Posting Komentar