Teks Legenda: Dumadine Tlaga Merdada

 Dumadine Tlaga Merdada


Resi Gotama sawijinng resi kang sekti mandraguna mapan ing pertapan Grastina. Piyambake kagungan putra kembar Guwarsa Guwarsi lan putri kang ayu sulitya aran Dewi Anjani. Katelu putra putrine mau tansah guyup rukun. Guwarsa lan Guwarsi eman banget marang adhine. Ing sawijing dina Guwarsa lan Guwarsi mbebedhag ing alas lan kasil nyekel kidang. Dadi bungahing wong loro amarga bisa nyekel kewan kang dadi kasenengane Dewi Anjani.

“Elok tenan kidang iki mesthi diajeng Anjani seneng.” Kandhane Guwarsi karo ngelus-elus kidang sing wis kasil dicekel.

“Cetha ta, Dimas. Ayo enggal digawa mulih mengko selak kesoren!”. Pangajak Guwarsa marang Guwarsi amarga wis ora sranta kepengin menehake kidang marang Dewi Anjani.

Ananging dadi gelaning ati amarga tekan pertapan Dewi Anjani sajak ora ngrewes marang kidang kang digawa kakange. Dewi Anjani malah lunga menyang kamar.

“Dimas, kenangapa kok Dewi Anjani sajak ora seneng digawakake kidang?”

“Iya, ya ana apa ya? Padatan menawa dhewe nggawa kidang dheweke mesthi bungah. Malah menawa dhewe ora nggawa apa-apa dheweke mesthi nakokake.”

Guwarsa lan Guwarsi bingung mangerteni solah bawane Dewi Anjani sing ora kaya pakulinane. Kakange loro banjur golek sisik melik kenangapa Dewi Anjani sing biasane seneng dolanan karo kidang malah luwih seneng ning kamar.

Nalika kakange loro ngintip meruhi Dewi Anjani lagi dolanan cupu, saka cupu ngetokake cahya kang sumunar.

“Wahhh, apik tenan dolanan Dewi Anjani.” Guneme Guwarsa sajak kasengsem.

“Ayo kangmas nyilih dolanan Dewi Anjani!” pangajakke Guwarsa

Kakange loro banjur kepengin nyilih cupu kasebut. Malah menawa bisa kepengin nduweni sawise mangertine menawa iku Cupu Manik Astagina.  Tutup cupu menawa dibuka ngisore bakal katon kahanan alam donya saisine lan dibuka sisih ndhuwur katon kahanan kayangan.

“Diajeng aku kuwi sedulur tuwa, ayo ndang wenehna aku cupu iku!” Panjaluke Guwarsa kanthi sora amarga Dewi Anjani nggegegi Cupu Astagina.

“Wenehna aku wae, mengko kowe bisa nyilih sawayah-wayah!” pangglembuke Guwarsi

“Ora arep dakwenehna sapa-sapa, iki cupu duweku. Ora arep daksilihke uga.” kandhane Dewi Anjani karo ngumpetake cupu.

Wong telu kang biasana guyup rukun dadi regejegan rebutan cupu. Sang rama Resi Gotama kaget meruhi putra putrine padha padudon. Sang rama banjur mundhut pirsa apa kang dadekna wong telu mau padha rebutan.

“Iki padha ngapa kok padha padudon?” Pitakone Sang Resi marang putra putrine.

“Diajeng Anjani Rama, gadhah dolanan boten pareng dipunampil.” Sumaure Guwarsi

“Cupu niki gadhahan kula badhe dipunrebat kangmas Guwarsa Guwarsi, Rama.” Dewi Anjani sajak ora trima.

“Ya, menawa kangmase nyilih kuwi mbok ya disilihi.” Ngendikane Resi Gotawa sajak sareh.

“Aaah, nggih boten. Mangke boten diwangsulke. Malah mangke saged risak menawi dipunampil.” Dewi Anjani suwala terus.

“Sejatine apa ta, sing arep disuwun kangmasmu?”

Dewi Anjani banjur meneng, dheweke ora wani matur menawa kuwi cupu manik Astagina. Resi Gotama ndhedhes terus lan malah kepara arep duka Dewi Anjani banjur blaka lan ngaturake cupu. Sang Resi kaged sawise nampa cupu saka Dewi Anjani. Piyambake mangerteni menawa sing kagungan cupu manik Astagina kuwi mung para dewa. Jalma lumrah kuwi ora bisa nduweni. Resi Gotama banjur nakoni saka ngendi cupu kuwi. Dewi Anjani blaka menawa Cupu Manik Astagina kuwi diparingi karo ibune yaiku Dewi Windradi.

Resi Gotama nimbali dan nakoni sang garwa nanging Dewi Windradi meneng wae. Sanajan didhedhes supaya gelem blaka, Dewi Windradi tetep mendel. Amarga Dewi Windradi wis diwelingi marang dewa kang maringi supaya nyimpen wadi saka ngendi asale cupu. Sang Resi banjur jengkel lan duka banjur Dewi Windradi disupatani dadi tugu watu. Cupu Manik Astagina banjur diuntalake ing awang-awang. Cupu sisih ndhuwur ngisor tiba ing bumi dadi Tlaga Merdada lan sisih ndhuwur ngisor tiba ing bumi dadi Tlaga Merdada lan sisih ndhuwur tiba dadi Tlaga Dringo.

            Sang Resi banjur gawe sayembara, sapa sing bisa nemokake iku sing nduweni. Guwarsa, Guwarsi lan Dewi Anjani banjur enggal nggoleki  tibaning cupu. Sawetara nggoleki katelune nemokake Tlaga kang banyune bening lan saka dhasare tlaga katon mencorong. Dinuga cupu manik ana ing dhasare tlaga. Guwarsa lan Guwarsi banjur njegur. Nanging ing dhasare tlaga dheweke ora memokake cupu banjur mentas. Guwarsa karo Guwarsi kaget nalika mentas wis salin rupa, dadi kethek awake ana wulune. Dewi Anjani sing ora wani njegur lan lungguh ing pinggir tlaga mung rupane kang ana wulune . Amarga dheweke raup banyu tlaga. Wong telu padha getun banjur tetangisan ngadhep Resi Gotama nyuwun ngapura.

Tembung angel lan tegese:

1.     Sekti mandra guna : sekti banget

2.     Padhepokan : pondhok

3.     Mbebedhag : luru kewan ning alas

4.     Ora sranta : ora sabar

5.     Ora ngrewes : ora nggatekake

6.     Sora : seru

7.     Sareh : sabar

8.     Regejegan : rebutan

9.     Kendel : meneng

10.  Disepatani       : disumpah, diukum

11.  Wadi : barang sing rahasia

12.  Blaka : jujur

13.  Raup : ngumbah rai nganggo banyu

14.  Mencorong : cumlorot cahyane

15.  Salin rupa : malih

16.  Dinuga : diduga, dikira

17.  Getun : gela

Unsur Intrinsik Legendha :

1.     Tema : Crita Rakyat Legenda

2.     Judhul : Dumadine Tlaga Merdada

3.     Paraga : Guwarsa, Guwarsi, Dewi Anjani, Resi Gotawa, Dewi Windradi,

4.     Watake Paraga :

Guwarsa : eman marang adhi, ora sabaran, kepinginan, ora rukun karo sedulur

Guwarsi : eman karo adhine, kepinginan, ora rukun karo sedulur

Dewi Anjani : ora ngrewes/ora nggape mase, pelit

Resi Gotawa : sareh, wicaksana

Dewi Windradi :bisa nyimpen wadi

5.     Setting/Latar :

Wektu    : wayah awan, jaman semono

Papan     : Pertapan Grasina, Tlaga Merdada

Swasana : wiwitane padha guyup rukun, banjur padha rebutan/ regejegan, mrihatinake

6.     Alur/Plot : maju amarga critane urut saka wiwitan tekan pungkasan

7.     Sudut Pandang : Wong katelu,jalaran kabeh paragane wong liya, pengarang mung nritakake wae.

8.     Pitutur Luhur/Amanat :

a.      Isine crita bisa kanggo pepiling menawa karo sedulur kuwi sing rukun

b.     Yen duwe barang apik, sedulurmu kepingin nyilih ya disilihi

c.      Upama disilihi barang kudu tanggungjawab, aja nganti rusak.

d.     Yen nyilih barang oleh ya aja meksa.

e.      Yen entuk piweling sing wadi, becike dijaga/disimpen.

f.      Nalika ngadhepi masalah becike dirampungi kanthi sabar lan wicaksana.

g.     Aja gampang kepinginan karo barang sing katone apik, jalaran durung mesthi mupangati.

h.     Aja grusa-grusu nalika tumindak apa wae mundhak nemu cilaka.

i.       Anak becike manut karo pituture wong tuwa aja nggugu karepe dhewe.

j.       Menawa angel dikandhani banjur nemu sengsara, aja nyalahake wong liya

k.     Nalika nglakoni salah/luput, enggal njaluk pangapura.

Pangetrepe pituture legendha ing sajroning kelas kanggo nuwuhake sikap Disiplin Positif, kayata:

1. Gawe kesepakatan kelas, upamane :

a.      Siswa kudu gelem piket esuk sepisan saminggune, manut jadwal sing wis disepakati.

b.     Nalika nyilih barange kancane kudu nembung lan enggal dibalekake, karo ngomong matur nuwun.

c.      Yen dingendikani bapak ibu guru kudu manut, aja wani semaur sing kurang ngajeni.

d.     Mlebu kelas sadurunge jam pitu, aja nganti telad.

e.      Rukun karo kanca, aja congkrah.

f.      Menawa ngglanggar aturan, kudu bisa nampa nalika dingendikani. Siyaga nampa tanggungjawab.

g.     Siswa kudu ngurmati bapak ibu guru lan karyawan sekolah.

h.     Tumindak apa wae becike sing ngati-ati aja sembrono  mundhak nemu cilaka.

i.       Njaga karesikane kelas iku tanggungjawab kabeh siswa.

j.       Kulinakna seneng sinau klompokan supaya sinaumu dadi luwih gampang.

2.     Mangerteni wosing materi legendha kanthi mangsuli pitakonan:

a.      Apa ta kang diarani legendha iku?

b.     Sebutna titikane/cirine sawijining legendha?

c.      Paedah apa wae sing kokrasakake sawise nyinau bab legenda?

Komentar

  1. a. Legendha yaiku crita kang nyritakake dumadine papan/ panggonan
    b. Titikane legendha yaiku :
    1. Anonim
    2. Kalebu karya kolektif
    3. Statis
    4. Imajiner
    5. Ngemut tuladha
    c. Paedahe yaiku :
    1. Rekreatif yaiku menehi rasa tentrem
    2. Didaktif yaiku bisa kanggo ndhidik siswa dadi bener
    3. Estetis yaiku ngemot nilai-nilai kaendahan
    4. Moralitas yaiku ngandhut nilai moral
    5. Religius yaiku ngandhut ajaraning agama kang bisa didadekake tuladha

    BalasHapus
  2. Rabo,23 juli 2025

    1.Legenda iku crita rakyat kang dianggep nyata utawa tau kedadean ing jaman biyen, sanajan isih ngandhut unsur-unsur gaib utawa supranatural. Crita legenda iki diwarisake turun-temurun, lumrahe kanthi lisan, lan kerep nyritakake asal-usul sawijining panggonan, barang, utawa kedadean.

    2.Iki titikan utawa ciri-ciri legenda sing luwih ringkes:
    * Dianggep tau kedadean: Masyarakat ngandel yen crita kuwi nyata.
    * Nyambung karo sajarah: Ana kaitane karo tokoh utawa prastawa jaman biyen.
    * Ngandhut keajaiban: Ana bab-bab gaib utawa ora lumrah.
    * Asal-usul panggonan/jeneng: Akeh sing nyritakake wiwitane sawijining panggonan utawa jeneng.
    * Anonim: Ora ana sing ngerti sapa pengarang asline.

    3.Nyinau legenda akeh banget paedahé:
    * Nguri-uri budaya lan sajarah, njaga crita-crita kuna ora cures.
    * Pangerten babagan nilai lan moral, amarga legenda ngandhut piwulang luhur.
    * Ngembangake imajinasi lan kreativitas, liwat crita fantasi sing endah.
    * Nguatake rasa nasionalisme lan identitas diri, ngulinakake kita karo asal-usul budaya.
    * Sarana hiburan lan edukasi, sinau babagan panggonan lan adat kanthi cara sing nyenengake.

    BalasHapus
  3. Rabu, 23,juli, 2025



    a. Apa ta kang diarani legenda iku?

    Legenda yaiku crita rakyat kang nyritakake asal-usul sawijining papan, kedadean utawa tokoh, sing biasane direka-reka nanging katon kaya nyata.

    b. Sebutna titikane/cirine sawijining legenda?

    Titikane legenda yaiku:

    -Ana gegayutan karo panggonan utawa tokoh
    -Critane turun-temurun
    -Campuran fakta lan rekaan
    -Ngandhut pitutur luhur

    c. Paedah apa wae sing kokrasakake sawise nyinau bab legenda?
    Paedah sing dirasakake:

    -Nambah pangerten sejarah budaya
    -Sinau nilai-nilai moral lan sosial
    -Ngraketake rasa tresna tanah air
    -Bisa dadi tuntunan urip saben dina

    BalasHapus
  4. a. Legendha yaiku crita rakyat kang dipercaya bener-bener kedadean lan ana sesambungane karo sejarah, tokoh, utawa panggonan, nanging uga ngemot unsur gaib utawa khayal.

    b. - Critane turun temurun
    - Anonim
    - Ngandung nilai nilai luhur
    - Unsur Keajaiban
    - Di anggep tau kejadian

    c. 1. Nambah tresna marang budaya Jawa
    2. Nambah kosakata basa Jawa.
    3. Sinau nilai-nilai urip sing apik.
    4. Nglatih maca lan mangerteni teks Jawa.
    5. Bisa nyritakake crita maneh nganggo basa dewe.

    BalasHapus
  5. A. Legendha yaiku crita rakyat kang dianggep nyata utawa tau kedadean ing jaman biyen
    B. Titikane legendha yaiku:
    1.Anonim
    2.Kolektif
    3.Statis
    4.Imajiner
    5.Ngemu tuladha
    C. Paedah e yaiku:
    1.Nyakup pangerten babagan sejarah, budaya, lan nilai moral
    2.Legenda uga mbantu nguatake identitas budaya lan nasional lan nyedhiyakake sumber daya hiburan lan pendidikan

    BalasHapus
  6. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus
  7. Muhammad Fa'iq Rachmad/26/VIIIH

    A. apa ta kang diarani legenda iku?

    Legenda iku crita rakyat kang asale saka jaman biyen lan ana gandheng jenenge Karo asal usule sawijining panggonan Utawa kedadeyan,nanging ora bisa dibuktekake kebenarane kanthi ilmiah

    B. Sebutna titikane/cirine sawijining legenda?

    - Asring ngandhut unsur gaib Utawa
    - Cariyos menika adhedhasar folklor ingkang di puwarisaken kanthi turun menurun

    C. Paedah apa wae sing kok rasakake sawise nyinau bab legenda?

    - Sinau nilai moral lan karakter
    - bisa nglestarikan budaya bangsa
    - tambah wawasan babagan budaya lan sejarah lokal

    BalasHapus
  8. 1. Legenda yaiku dongeng kang nyritakake dumadine sawijining papan utawa panggonan.
    2. ⁠a. Anonim, ora dimangerteni sapa sejatine sing nganggit.
    b. Kalebu karya kolektif, dianggep duweke wong akeh, diduweni bareng-bareng
    c. Statis, critane ajeg, ora ana owah-owahan saka jaman biyen tekan saiki.
    d. Imajiner, nggambarake kedadeyan kang mokal (ora klebu ing nalar) anane.
    e. Ngemu tuladha, nyritakake bab alan lan becik supaya padha dimangerteni. Sing apik diconto, sing ala dadi pepiling aja ditiru.
    3. Sinau bab legenda nduweni paedah penting, kaya nambah pangerten budaya lokal, nguri-uri kabudayan leluhur, lan ngandhut piwulang urip.

    BalasHapus
  9. 1. Legenda yaiku dongeng kang nyritakake dumadine sawijining papan utawa panggonan. Legenda kalebu crita fiksi jalaran critane direka-reka anane, utawa ngayawara.
    2. a. Anonim, ora dimangerteni sapa sejatine sing nganggit.
    b.Kalebu karya kolektif, dianggep duweke wong akeh, diduweni bareng-bareng.
    c. Statis, critane ajeg, ora ana owah-owahan saka jaman biyen tekan saiki.
    d. Imajiner, nggambarake kedadeyan kang mokal (ora klebu ing nalar) anane.
    3.Sasampunipun sinau babagan legendha, kula krasa langkung mangertos kabudayan lokal, langkung ngurmati warisan budaya saking para leluhur, saha saged nyinaoni piwulang-piwulang gesang ingkang kapendhet saking crita punika.

    BalasHapus
  10. a.
    Legenda yaiku crita rakyat kuna sing nyeritakake prastawa ing jaman biyen, campuran nyata lan fantasi, diwarisake turun-temurun.

    b.
    Cirine legenda:
    -Crita turun-temurun
    -Ana tokoh/panggonan khusus
    -Campuran fakta lan fantasi
    -Ana piwulang luhur

    c.
    Paedah sinau legenda:
    -Nambah ilmu budaya
    -Sinau nilai becik (rukun, sabar, tanggung jawab)
    -Nambah rasa tresna budaya
    -Luwih ngati-ati lan ngajeni wong tuwa

    BalasHapus
  11. a. apa ta kang diarani legendha iku?
    -- legendha iku crita kang nyritakake bab dumadine sawijining papan utawa panggonan.

    b. sebutna titikane/cirine sawijining legendha!
    -- critane turun temurun
    -- sifate anonim
    -- kolektif
    -- statis
    -- imajiner
    -- ngemot tuladha

    c. paedah apa wae sing kokrasakake sawise nyinau bab legendha?
    -- paedah sinau legendha akeh manfaate, contone:
    1. Luwih kenal lan tresna marang budaya Jawa.
    2. Nambah wawasan.
    3. Menehi piwulang bab urip.

    BalasHapus
  12. A. Legenda yaiku crita dumadine papan/panggonan
    B. 1.Critane turun temurun
    2.Isine tentang papan/panggonan
    3.Anonim
    C. paedah nyinau legenda yaiku bisa nambahi wewenang, maringi bekal sing apik

    BalasHapus
  13. A.Legendha yaiku crita kang sumebar kanthi lisan asibat rela daya.
    B.Titikhane legendha yaiku:
    2.Anonim
    3.Kolektif
    4.Imajiner
    C.Paedah nyinau legendha yaiku bisa nambah ilmu lan ngerteni sejarah lan budaya.

    BalasHapus
  14. a. Legenda yaiku dongeng kang nyritakake dumadine sawijining papan utawa panggonan.
    b. - Anonim
    - Kalebu karya kolektif
    - Statis, critane ajeg, ora ana owah-owahan.
    - Imajiner, nggambarake kedadeyan kang mokal (ora klebu ing nalar) anane.
    - Ngemu tuladha, nyritakake bab alan lan becik supaya padha dimangerteni.
    c. • Rekreatif yaiku menehi rasa tentrem, seneng uga bisa kanggo hiburan.
    • Didaktif yaiku bisa kanggo dhidhik siswa dadi bener lan becik
    • Estetis yaiku ngemot nilai-nilai kaendahan
    • Moralitas yaiku ngandhut nilai-nilai moral saengga siswa dadi nduweni moral kang becik
    • Religius yaiku ngandhut ajaraning agama kang bisa didadekake tuladha kanggo sing padha maca.

    BalasHapus
  15. a. Kang diarani Legendha:
    Legendha iku salah siji crita rakyat kang nyritakake kedadeyan ing jaman biyen, lan biasane ana gandheng cenenge karo asal-usule sawijining panggonan, jeneng, utawa kedadean tartamtu.
    b. Cirine sawijining legendha:
    •Ana gandheng cenenge karo sejarah utawa asal-usul.
    •Dadi warisan budaya masyarakat.
    •Biasane dicritakake turun-temurun.
    •Ana unsur keajaiban utawa unsur gaib.
    •Tokoh-tokoh legendha bisa manungsa, kewan, utawa makhluk gaib.
    c. Paedah sing dirasakake:
    •Nambah wawasan babagan budaya lan sejarah lokal.
    •Bisa njupuk piwulang utawa nilai moral saka critane.

    BalasHapus
  16. a. Crita legenda yaiku nyritakake asal-usul sawijining panggonan, jeneng, utawa kedadean alam.

    b. Titikane utawa ciri-ciri legendha yaiku:
    Critane diwarisake sacara lisan saka generasi ke generasi.
    Nyritakake kedadean jaman biyen sing dicampuri unsur gaib utawa keajaiban.
    Ana tokoh utama kang kuat, gagah, utawa duwe kekuwatan istimewa.
    Asring nyritakake asal-usul sawijining panggonan utawa jeneng.
    Ana unsur pitutur utawa piwulang urip (ajaran moral).

    c. Sawise nyinau bab legenda, aku krasa entuk paedah kaya ta:
    Bisa ngerti sejarah lan asal-usul sawijining panggonan utawa budaya.
    Bisa sinau nilai-nilai luhur lan ajaran moral saka tokoh-tokoh legenda.
    Bisa nguri-uri lan nglestarekake budaya daerah.
    Nambah rasa tresna marang kabudayan bangsa dhewe.

    BalasHapus
  17. a.Apa iku legenda?
    Legendha yaiku crita prosa rakyat kang diprecaya dening masyarakat kang nduweni crita iku kedadeyan sing bener-bener kedadeyan
    b.Apa ciri-cirine legendha?
    Ciri-ciri legenda yaiku:
    Kadadeyan kasebut dianggep bener utawa dianggep bener dening masyarakat.
    Sifate sekuler utawa kadonyan.
    Iki disetel ing jaman kepungkur sing ora adoh banget.
    Iki kedadeyan ing jagad sing kita kenal saiki.
    Asring gegayutan karo asal-usul sawijining papan, prastawa sajarah, utawa fenomena supernatural.

    c. Paedah kang bisa dirasakake sawise nyinaoni legendha yaiku:
    Tambah kawruh babagan sejarah lokal lan asal-usul sawijining papan utawa prastawa.
    Ngenali lan mangerteni nilai-nilai budaya lan kearifan lokal kang ana ing crita legenda.
    Ngembangake imajinasi lan kreatifitas.
    Nuwuhake rasa tresna lan bangga marang warisan budaya bangsa.
    Sinau piwulang moral utawa piwulang urip saka crita.

    BalasHapus
  18. A. cerita legendha yaiku crita kang nyritakake dumadine papan/ panggonan

    B. titikane legendha yaiku :
    -anonim
    -kalebu karya kolektif
    -statis
    -imajiner
    -ngemut tuladha

    C. paedahe yaiku :
    1. rekreatif
    2. nambah ilmu budaya

    BalasHapus
  19. a.) Legenda yaiku crita rakyat kang dipercaya bener-bener kedadean lan ana sesambungane karo sejarah, tokoh, utawa panggonan, nanging uga ngemot unsur gaib utawa khayal.
    b.) Titikane sawijining legenda, yaiku:
    1. Kahanan nyata:
    Legenda biasane nyritakake kedadean sing katon nyata, sanajan kadhangkala ana unsur gaib utawa fantasi.
    2. Asal-usul:
    Akeh legenda nyritakake babagan asal-usul sawijining panggonan, jeneng, utawa fenomena alam.
    3. Tokoh-tokoh:
    Legenda asring nampilake tokoh-tokoh sing bisa wae manungsa biasa utawa makhluk gaib.
    4. Kolektif:
    Legenda biasane dianggep minangka crita rakyat sing diwarisake sacara turun temurun.
    5. Fungsi sosial:
    Legenda bisa nduweni fungsi kanggo ngajari nilai-nilai moral, njaga tradisi, utawa nguatake identitas budaya.
    6. Campuran fakta lan mitos:
    Legenda asring nggabungake unsur-unsur sejarah sing bener karo unsur-unsur mitos utawa fantasi.
    c.) Paedahe yaiku bisa ngerti asal-usul e legendha budaya lokal, tokoh-tokoh, lan bisa nambah wawasan babagan budaya lan sejarah lokal

    BalasHapus
  20. A.Legendha iku crita rakyat kuna sing dhasare saka kasunyatan,nanging wis dicampur karo unsur fiksi utawa karangan.biasane,legendha nyritakake asal usul sawijining papan,jeneng,lemah,gunung,kali,utawa budaya ing sawijining sejarah

    B.1.Dhedhasar kasunyatan sejarah
    2.nyritakake asal usul
    3.dinaoni utawa diwarisake secara lisan
    4.ana unsur kaelokan utawa keajaiban
    5.tokohe manungsa,bisa uga tokoh gaib
    6.ngandhut piwulang moral

    C.Paedah sing bisa dirasakake antara liya, Sinau nilai nilai urip lan piwulang moral,nguri uri kabudayan daerah,ngembangake imajinasi lan kreativitas,lan liya liyane.

    BalasHapus
  21. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus
    Balasan
    1. FATHIR AZZAMI FABIAN/17/VIII H

      A. Crita kang nyritakake dumadine papan utawa panggonan
      B. 1. Anonim
      2. Kalebu Karya Kolektif
      3.Statis
      4.Imajiner
      5. Ngemot Tuladha
      C. 1. Nguri-uri budaya lan sejarah,njaga crita kuna ora cures
      2. Nambah lengerten sejarah budaya
      3. Bisa Njupuk nilai moral lan dilakoke ing kehidupane dewe sehari-hari

      Hapus
  22. A. Legenda iku salah siji jinis cerita rakyat sing nyritakake prastawa utawa tokoh ing jaman biyen sing dianggep nyata dening masyarakat legenda nyeritaake dumadi ne papan/ panggilan

    B. Titikanne legendha yaiku
    -anonim
    -karya kolektif
    -status
    -imajiner
    -ngemu tuladha

    C. Pedahe yaiku bisa nguri nguri bahasa lan sastra jawa, lan bisa ngerti akeh tentang legendha lan sak piturute

    BalasHapus
  23. A. Legendha yaiku crita kang nyritakake dumadine papan/ panggonan.

    B. Titikane legendha yaiku :
    1. Anonim : ora di mengerti sapa sing nganggit.
    2. Kalebu karya kolektif :diduweni bareng-bareng.
    3. Statis : cerita ajeg, ora di owahi.
    4. Imajiner : kedadeyan kang mokal ( ora melbu akal ).
    5. Ngemut tuladha : nyritakake bab ala lan becik.

    C. Paedahe yaiku:
    1. Rekreatif yaiku menehi rasa tentrem.
    2. Didaktif yaiku bisa kanggo ndhidik siswa dadi bener.
    3. Estetis yaiku ngemot nilai-nilai kaendahan.
    4. Moralitas yaiku ngandhut nilai moral.
    5. Religius yaiku ngandhut ajaraning agama kang bisa didadekake tuladha.

    BalasHapus
  24. a. Apa ta kang diarani legendha iku?
    Legendha iku crita rakyat kuna sing dipercaya bener-bener kelakon utawa ana ing masyarakat, sanajan ora ana bukti sejarah sing nyata. Biasane nyeritakake asal-usul sawijining panggonan, jeneng, utawa kedadeyan.

    b. Sebutna titikane/cirine sawijining legendha!
    Cirine sawijining legendha yaiku:
    Ana ing masyarakat lan diwarisake sacara turun-temurun.
    Nggandheng karo asal-usul sawijining panggonan utawa jeneng.
    Campuran antara fakta lan fiksi, nanging dipercaya masyarakat bener-bener kelakon.
    Ngandhut piwulang utawa nilai-nilai moral lan budaya.
    Tokoh-tokoh legenda biasane tokoh masyarakat utawa makhluk gaib.

    c. Paedah apa wae sing kokrasakake sawise nyinau bab legenda?
    Sawise nyinau bab legenda, aku krasa:
    Nambah wawasan babagan budaya lan sejarah lokal.
    Ngerti nilai-nilai moral lan piwulang urip saka crita legenda.
    Ngluhurake budaya bangsa lan ngajeni warisan leluhur.
    Melatih imajinasi lan kreativitas saka crita-crita legenda sing unik.

    BalasHapus
  25. a. Apa ta kang diarani legendha iku?

    Legendha iku ya crita utawa cerita rakyat sing nyritakake asal-usul sawijining tempat, peristiwa, utawa tokoh. Legendha biasane ngandhut unsur-unsur kaya mitos, adat istiadat, lan nilai-nilai budaya masyarakat, lan asring dihiasi karo elemen fantasi utawa bab-bab sing ora nyata, nanging isih nyambung karo kanyatan.


    b. Sebutna titikane/cirine sawijining legendha?

    Titikane utawa cirine sawijining legendha bisa kalebu:
    1.Asal-usul: Crita babagan asal-usul sawijining tempat, tokoh, utawa tradisi.
    2.Pahlawan: Tokoh utama sing nduweni sifat-sifat positif lan ngadhepi tantangan.
    3.Konflik: Rintangan utawa masalah sing kudu dipecahake dening tokoh utama.
    4.Nilai Moral: Pengajaran utawa pelajaran sing bisa dijupuk saka crita.
    5.Unsur Sihir: Kadang-kadang, legendha nyakup unsur supranatural utawa sihir.


    c. Paedah apa wae sing kokrasakake sawise nyinau bab legenda?

    Sawise nyinau bab legenda, sawetara paedah sing bisa dijupuk antarane:

    1.Pangerten Budaya: Ngerti budaya lan tradisi saka sawijining daerah utawa masyarakat.
    2.Pengajaran Moral: Njupuk pelajaran moral lan etika sing bisa diterapake ing urip saben dina.
    3.Kreativitas: Ngarangsang kreatifitas lan imajinasi saka alur crita lan karakter.
    4.Penghargaan Sejarah: Nambah penghargaan marang sejarah lan warisan budaya.
    5.Identitas: Nguatake identitas saka asal-usul lan tradisi lokal

    BalasHapus
  26. a. Legenda iku cerita rakyat sing ngandhut unsur sejarah lan mitos.lan sering dihiasi Karo elemen fantasi utawa bab sing ora nyata

    b. Ciri-ciri legenda:

    1. Tokoh pahlawan utawa mitos.
    2. Kejadian gaib utawa magis.
    3. Latar budaya utawa sejarah.
    4. Pesan moral.
    5. Asal-usul fenomena.

    c. Paedah nyinau legenda:

    1. Nambah ngerti sejarah lan budaya.
    2. Belajar nilai moral.
    3. Nggugah kreativitas.
    4. Ngajeni warisan budaya.
    5. nambah lengerten sejarah budaya


    BalasHapus
  27. a. Apa ta kang diarani legenda iku?
    Legenda yaiku crita kang nyritakake dumadine papan/panggonan.

    b. Sebutna titikané/ciriné sawijining legenda!
    Ciri-ciri legenda yaiku:

    1. Anonim
    2. Kalebu karya kolektif
    3. Statis
    4. Imajiner
    5. Ngegambarke sebab-musababe anane papan/tempat


    6. Mengandung nilai-nilai luhur/tuladha



    c. Paedah apa wae sing kokrasakake sawise nyinauni bab legenda?

    Paedah legenda yaiku:

    1. Rekreatif – menehi rasa seneng/tentrem

    2. Didaktik – bisa dijupuk piwulang (pendidikan)

    3. Estetik – ngemot nilai-nilai kaendahan

    4. Moralitas – ngandhut piwulang moral

    5. Religius – ana ajaran agama kang bisa dijupuk tuladha

    BalasHapus
  28. a. Legenda yaiku dongeng kang nyritakake dumadine sawijining papan utawa panggonan.

    b.
    1. Anonim
    2. Kalebu karya kolektif
    3. Statis
    4. Imajiner
    5. Ngemu tuladha

    c.
    1. Rekreatif yaiku menehi rasa tentrem, seneng uga bisa kanggo hiburan.
    2. Didaktif yaiku bisa kanggo dhidhik siswa dadi bener lan becik.
    3. Estetis yaiku ngemot nilai-nilai kaendahan.
    4. Moralitas yaiku ngandhut nilai-nilai moral saengga siswa dadi nduweni moral kang becik.
    5. Religius yaiku ngandhut ajaraning agama kang bisa didadekake tuladha kanggo sing padha maca.

    BalasHapus
  29. a. Legendha yaiku crita kang nyritakake dumadine papan/ panggonan
    b. Titikane legendha yaiku :
    1. Anonim
    2. Kalebu karya kolektif
    3. Statis
    4. Imajiner
    5. Ngemut tuladha
    c. Paedahe yaiku :
    1. Rekreatif yaiku menehi rasa tentrem
    2. Didaktif yaiku bisa kanggo ndhidik siswa dadi bener
    3. Estetis yaiku ngemot nilai-nilai kaendahan
    4. Moralitas yaiku ngandhut nilai moral
    5. Religius yaiku ngandhut ajaraning agama kang bisa dadj thudala

    BalasHapus

Posting Komentar

Postingan populer dari blog ini

Tembang Dhandhanggula kanggo SMP kelas IX

Crita Legenda

Amanate tembang Dhandhanggula